Posted
July 11, 2016
Categories
  • Uncategorized
  • Gaming med Linux

    När PC-datorns popularitet exploderade under 1990-talet lanserades de flesta spel endast för operativsystemen MS-DOS och Windows. Om man var Linuxanvändare reducerades man oftast till att sitta för sig själv och spela mystiska homebrews och diverse textbaserade spel. Mycket berodde antagligen på såväl marknadsekonomi som teknisk enkelhet. Då endast ett fåtal använde Linux kan det inte ha ansetts särskilt lönsamt att spendera tid på att lansera spelen för den marknaden. Eftersom MS-DOS gav direktåtkomst till såväl filer som hårdvara var det även ett enkelt system att skapa spel för. När Windows 95 lanserades kom även DirectX vilket var Microsofts API-lösningen för multimedia som under lång tid blev mer eller mindre informell standard för spel.

    DirectX var en multimedialösning för ljud och grafik som innebar att programmerare inte behövde uppfinna hjulet på nytt inför varje spel. Ville man att en roterande tredimensionell kub skulle visas på skärmen var det inte svårare än att med ett visst anrop be DirectX att generera kuben. Tidigare var programmerare tvungna att med relativt komplicerad matematik säga åt datorn att på egen hand rita objektet från alla vinklar för att på så sätt uppnå ett motsvarande resultat. Parallellt med DirectX fanns OpenGL. Det var ett motsvarande system baserat på öppen mjukvara. I de flesta moderna Linuxdistributioner fanns stöd OpenGL men i jämförelse med DirectX ansågs det vara resurskrävande och långsamt. Med tiden blev däremot OpenGL bättre och bättre.

    Under slutet av 1990-talet minskade DirectX-hegemonin och många spel utvecklades särskilt för OpenGL eller med stöd för båda lösningarna. Bland de mer kända spelen finner vi Quake-serien som uteslutande utvecklades med OpenGL. Intressant nog kom det att lanseras särskilt DirectX-stöd för serien så att de Windowsanvändare som föredrog DirectX inte skulle bli utelämnade.

    Nu lanseras många av de större spelserierna med särskilt stöd för Linux. Då den populära Microsoftkonsolen Xbox använder sig av DirectX finns det trots allt fortfarande ett ganska stort incitament för spelutvecklare att endast i andra hand prioritera OpenGL. Ett antal Linuxdistributioner med särskilt inriktning på spel har på senare år lanserats. Det ganska mest kända är SteamOS som inriktar sig på stöd för Valve’s Steam-bibliotek. Användare av denna distribution får därmed per automatik tillgång till ett väldig stort utbud av spel.

    Utöver SteamOS finns andra distributioner vars fokus är på mindre kända spel. Dessa är främst ett alternativ för de som gillar den äldre tidens traditionella plattformsspel. Bland dessa distributioner är antagligen Sparky Linux, Play-Linux, Fedora Games Spin och Ubuntu gamepack de mest kända. Många av dessa har även stöd för ett flertal emulatorer vilket kan intressera den som gillar konsolspel.

    Linux har inlett en resa mot att bli mer accepterat bland vanliga hemmaanvändare. Att ha utbrett stöd för spel är en viktig del i detta. Än så länge är DirectX en viktig del av spelbranschen. Då DirectX även har den populära konsolen Xbox bakom sig kommer det nog ta lång tid innan OpenGL når en motsvarande ställning. Det innebär tyvärr att Linuxanvändare antagligen inte kommer att kunna ta del av de senaste spelen i samma utsträckning som Windowsanvändare. Men Linux har kommit långt. Det finns ingen anledning att tro att stödet inte kommer att växa.